Sidor

torsdag 30 september 2010

KK-stiftelsens skrift "Den fjärde basfärdigheten"

Det mest intressanta under veckan som gått har varit att läsa "Den fjärde basfärdigheten".
Stig Roland Rask skriver om skolans som av tradition är van att ha kontroll. Att jag som lärare mer eller mindre har kunnat styra vad mina elever ska läsa och lära sig.. Hur nu, all information finns tillgänglig för alla och hur viktigt källkritiken är. Han pekar på vikten av att hitta en balans mellan att beskydda och förbereda våra barn och här märker jag  ett stort behov hos mig själv – behovet av att veta vad jag ska beskydda och förbereda dem för.
Lena Katarina Swanberg skriven om vikten av att vi vuxna tydligt visar var gränserna går, vikten av att lära våra barn och ungdomar att själva kunna säga Nej!
Helle Klein pratar om risken med att vår hypermediala kultur skapar likgiltighet och vi kan bli ”ljumma” inför allt som händer och sker omkring oss. Hon skriver att nätkulturen både möjliggör och försvårar empatin. Hon pekar på skolans viktiga roll som gemensamhetsbyggare och menar att det är i gemenskap vi lär oss bäst och förstår sammanhang och på det viset lär oss etik.
Torbjörn Tännsjö skriver att ”Skolan ska utveckla elevernas förmåga att kritiskt granska fakta och förhållanden, men skolan ska också lära ut en gemensam värdegrund. Är dessa mål förenliga? Nej, inte om de tas på allvar”.
Det påståendet måste jag tänka mer på och ta med mig till min skola och diskutera där.
Lennart Koskinen lyfter svårigheten för oss lärare att avgränsa och prioritera vad som skall göras och att resultatet av att vi försöker ta med så mycket som möjligt lätt leder till större ytlighet och ökad stress och att dessa faktorer leder till att den aktiva glömskan ökar. Hemska tanke!
 Han menar att färdighetskunskaperna blir viktigare och  tar upp den fjärde basfärdigheten vid sidan  av läsa skriva och räkna. Han kallar den för s-kunskap där s står för söka, samla, sovra, sortera, strukturera, systematisera och sammanställa. Färdigheter att finna de kunskaper man behöver.

Det står mycket tänkvärt i denna skrift. Jag önskar att mitt minne var bättre.

1 kommentar:

  1. Hm.. försöker igen.

    Hej Anna-Lena!
    Jag har laddat ner filen men inte kommit igång med att läsa den. Bra att du skrev om den för den verkar angelägen.
    Och vem har inte "teflon-hjärna"?

    SvaraRadera