Sidor

torsdag 3 mars 2011

Sveriges digitala agenda

Har ägnat förmiddagen åt att se och lyssna på Rundabordssamtal om it i skola och utbildning. It-minister Anna Karin Hatt ledde samtalet där representanter för skola, elever, fack, it-företag, läromedelsförlag, politiken, forskning m.m. deltog. Ett mycket intressant samtal där alla var överens om bl.a. att digitaliseringen i skolan är nödvändig, att behovet av fortbildning av pedagoger och skolledare är stort, att forskning på it-användningen i skolan måste öka, att vi måste se it som ett lärverktyg och att digital kompetens är oerhört viktig.
Någon sa: "Dataspelsförståelse borde vara ett kärnämne". Intressant tanke!
En berättade att SvT gör sina webbsatsningar utifrån att en treåring behärskar tekniken.
Samtalet var väldigt långt, 2h 45 min, men jag är glad över att jag tog mig den tiden.
Jag skulle vilja tipsa alla som har för avsikt att förhandla med kommun och/eller skolledning om ikt-pedagogtjänst att de tar sig den här tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar