Sidor

torsdag 18 november 2010

Snacka om kortfilmsfestival

Superkul! Filmerna är fantastiska och hela förmiddagen blev så trevlig. Tänk att jag får vara med i det här. Jag känner mig oerhört lyckligt lottad. Här skulle jag kunna skriva mycket.
Bra och tänkvärt prat var det dessutom.
Det är oerhört viktigt att det vi gör är förankrat i mål och riktlinjer enligt våra styrdokument och jag tror att det, precis som med mycket annat,  går att förankra användandet av program på datorn i kursplanens mål.
I nya läroplanen och kursplanen har jag hämtat följande citat
- "De ska använda sig av modern teknik som redskap för skapande, kommunikation och lärande"
eng - "De ska också ges förutsättningar att kunna använda olika hjälpmedel för lärande, förståelse, skapande och kommunikation."
ma - "Vidare ska eleverna genom undervisningen ges möjligheter att utveckla kunskaper
i att använda digital teknik för att kunna undersöka problemställningar, göra beräkningar
och för att presentera och tolka data."
bild - "I undervisningen ska eleverna ges möjligheter att utveckla kunskaper om hur man
framställer och presenterar egna bilder med olika metoder, material och uttrycksformer."
 När vi dessutom integrerar olika ämnen i varandra så finns det väl knappat några hinder någonstans förutom det att jag själv inte behärskar den teknik jag vill ge mina elever tillgång till.
Det finns massor att träna på när det gäller filmredigering, bildhantering och annat men för varje liten sak, som jag lär mig och/eller inser att jag kan, så känns all den där enorma massan som jag har framför mig lite mindre omöjligt. Frustrationen lättar, pyttelite men ändå.
Nu har jag till och med lyckats göra så att man kan klicka på själva bilden av diagrammet och wordledokumentet för att komma in i dem.
Glad! Igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar