Sidor

fredag 17 december 2010

Vad är det modigaste du kan göra just nu, när det gäller din ikt-utveckling?

Skönt, nu är det gjort och vilka fantastiskt duktiga lärare det finns. Jag är grymt imponerad.
Anette berättade om stora skillnader i matteundervisningen länder emellan och hur vi närmar oss den Japanska modellen mer och mer. Den kände jag överhuvudtaget inte till och blev superintresserad. Vill veta mer. Hon visade en video från Årstaskolan som gav exempel på den. Många borde se den.
Thomas berättade om "en till en-projektet" på Skrapan och hur det på många sätt har misslyckats. Jag förstår hans frustration över vilken hans roll ska bli. Hemsidan för projektet global hälsa är fantastiskt fin och han visade alla oss på olika möjligheter med att gjöra en hemsida i weebly. Tack för det.
Anna-Lenas flexibla grupper fungerar ganska lika som det system vi har men hon beskrev det på ett oerhört tydlig och åskådligt sätt. Jag ska absolut försöka mig på sketchup.
I Marcus presentation kom det många bra argument att använda i diskussioner med kollegor och skolledning. Där presenterade också Måns en ypperlig modell för hur vi kan angripa problemet med att få andra att föratå vikten av ikt i undervisningen. Tack för den.
Agneta talade om vikten av motoriska förmågor som förutsättning för inlärning och visade, iklädd svarta trikåer, hur vi genom att träna upp dessa förmågor ökar förutsättningen för inlärning. Vi fick försöka och det var ättekul men svårt.
Jag älskar den fråga Camilla ställde:
Vad är det modigaste du kan göra just nu, när det gäller din ikt-utveckling?
Och jag tror henne när hon säger:
Det är en revolution på gång i skolan och hela lärarrollen är på väg att förändras så mycket att vi inte alls kan förutse det.
Hela hennes dragning om coatching i skolan var mycket imponerande och jag har tänkt mycket på betydelsen av mental träning för att bygga upp förmågan att fokusera.
Och sen en trevlig kväll hos Åsa.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Kul att du hittade så mycket att inspireras av. Håller med dig om att det fanns många idéer man fick under dagen som man ville jobba vidare med.

    SvaraRadera